Mengenal Lebih Tentang Pasukan Khas Laut Malaysia Yang Latih Kopaska indonesia

SEJARAH PASKAL - Gambar diatas adalah Lambang Paskal ( Malaysia )
 Pasukan Khas Laut atau nama Lainya PASKAL merupakan pasukan elit dari Tentara Laut Diraja Malaysia. Unit ini disebut-sebut sebagai pasukan elit Nomor 1 di Malaysia karena terkenal dengan sistem persenjataan, taktikal dan kelengkapan yang jauh lebih modern daripada pasukan-pasukan elit Angkatan Tentara Malaysia dan Polisi Diraja Malaysia (PDRM) lainnya . Paskal Ini memulakan operasinya pada 1 Oktober 1980 dikawasan perairan Malaysia dan menjalankan 3 Unit operasi meliputi darat, laut dan udara.

PADA Tahun 1975, Sebuah TLDM Membutuhkan Pasukan Khusus untuk mengawasi perairan Malaysia karena banyaknya Kasus Kriminal di Laut, Misalnya peristiwa tragis Lano. Pasukan ini menjalani latihan untuk peperangan dilaut atas Keperluan Inilah, TLDM di Pusat Latihan Anggota mengirim 30 diantaranya anggota dari Pegawai PASKAL, KEM Sungai Udang, Melaka dan seterusnya untuk di kirim ke Kota Pahlawan Surabaya, Indonesia mendapat latihan khas dari Kopaska ( Indonesia ) yang karena pasukan asal Malaysia ini baru saja mendapat pelatihan untuk pertama kalinya , mengakibatkan salah satu seorang Anggota TLDM menjalani latihan di Surabaya mengakhiri pelatihan setelah Gagal untuk di seleksi akibat cedera patah kaki dan dikirim ke rumah sakit Kopaksa terdekat , Selepas menjalani latihan Pasukan kemudian dikirim berlatih ke Portsmouth, Inggris Raya Royal Marine Commando Inggris oleh latihan di bawah Sel Coronado, U. S. Navy Seals oleh Amerika Serikat
 



Bersama Anggota-Anggota latih Amerika Seal , Paskal mengikuti latihan untuk Menangani Misi bentuk achegamento Laut di Seluruh Amerika, seperti di Coronado , California, untuk memberikan Norfolk, Virginia terutamanya latihan Yang dibawah melibatkan Operasi Udara , amfibia, sabotase Serta Yang lain latihan-latihan Cukup Yang Tidak dapat dilakukan oleh Pasukan achegamento lainya . Paskal Pegawai Antara Yang mendapat latihan clarion Pasukan elit Amerika ini ialah Ahmad Ramli bin Kardi Leftenan Komander. Setelah menyelesaikan ketiga-Tiga latihan ini Pasukan elit, Paskal di Malaysia PADA Tahun memulakan pengoperasiannya 1 Oktober, 1980 Ekonomi Eksklusif mempertahankan Zon (ZEE) dari 200 sejauh perairan Malaysia Daria bergabung berlayar. Tetapi dari semua usaha tu pada Edisi Top Elite Special Forces 2008 Paskal hanya menempati urutan 157 sedangkan Kopassus Indonesia berada di ranking 3 membayangi SAS (England) dan MOSSAD (Israel) .
ANGGOTA SEAL Amerika Turut Melatih Unit Paskal ini
Bersama dengan anggota-anggota SEALs Amerika yang menerima latihan asas komando, anggota PASKAL yang dilatih oleh SEALs ini mengikuti latihan asas komando di seluruh menu latihan asas tentara laut Amerika, khasnya di Coronado, California dan Norfolk, Virginia terutamanya latihan yang melibatkan operasi dibawah permukaan air, amfibia, sabotase serta latihan-latihan lain yang cukup sulit yang tidak dapat dilakukan oleh pasukan tentera yang biasa. Antara pegawai PASKAL yang turut mendapat latihan daripada pasukan elit Amerika ini ialah Leftenan Komander Ahmad Ramli bin Kardi. Setelah menyelesaikan latihan ketiga pasukan elit ini, PASKAL memulakan pengoperasiannya di Malaysia pada tahun 1 Oktober, 1980 mempertahankan Zon Ekonomi Eksklusif (EEZ) sejauh 200 batu nautika dari perairan Malaysia. Di Indonesia ZEE

KD PANGLIMA HITAM
 
 

Pada tanggal 15 April 2009,PASKAL telah berganti nama sebagai KD PANGLIMA HITAM. Majelis bersejarah penamaan tersebut disempurnakan oleh Panglima Tentera Laut, Laksamana Datuk Seri Abdul Aziz Jaafar di Pangkalan TLDM Lumut, Perak.Pemilihan nama Baru ini telah disetujui Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah, selaku Komando Tertinggi TLDM, bertepatan dengan ciri dimiliki Paskal, iaitu pasukan elit berskil tinggi dalam medan pertempuran maritim dan menjadi aset kepada TLDM dan negara. Penamaan baru itu juga telah mendapat Pujian adri Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin adalah pengiktirafan tertinggi kepada Paskal yang sudah menabur banyak jasa dalam menjaga kedaulatan perairan negara.
Share this article :
 
 
Support : Creating Website | Pondok Reot Template | Pondok REot Template
Copyright © 2011. pondok reot - Hak cipta dilindungi undang-undang
Template Created by Creating Website Published by Pondok Reot Template
Proudly powered by Blogger